Fotó: Jc Gellidon/ Unsplash
Vissza
  • 2021.04.28
  • MeseCentrum

Mit üzennek ma az állatmesék?

Aki beszél az állatok nyelvén, annak kinyílik a világ.

Az állatmese az egyik legrégibb irodalmi műfaj, prózai és verses formában is létezik. Kezdetektől fogva gyermekek okítására is alkalmazták. Az állatszereplők jelen vannak a népmesékben és az antik irodalomban is. A görög Aiszóposz i. e. az 6. században íródott meséi először 1484-ben jelentek meg angolul.

Hogy mi mindent képviselnek az állatok a mai szövegekben, és ezek közül a gyerekeknek szóló művekben, arra a humán tudományok kutatói keresnek választ. Hiszen az írásbeliség története során sok ezer év alatt az ember mindig újradefiniálta magát az állatokhoz képest, a szövegekben is változott, hogy mi különbözteti meg a két őket.

Az állatmesék beszélő állatokkal vannak tele, a varázsmesék pedig az állatok nyelvét értő emberekkel. Előfordul az is, hogy egyes szereplők állattá változnak (Tizenkét hattyú, Az aranyhajú kertészbojtár, vagy a hős egy állattól származik (Fehérlófia).

Meselexikon   Harmath Artemisz-03
Fotó: Annie Spratt/ Unsplash

Az állatok antropomorfizációja, vagyis az emberszabású állat mellett az ember animalizációja is megfigyelhető. Ha az ember állattá válik, akkor megszűnik beszélni. A mai mesékben viszont inkább attól lesz állatias egy hős, ha nem képes elmélyülten figyelni, gondolkozni, vagyis kontemplálni. Miközben az állatra a multitasking jellemző, hiszen egyszerre többfelé kell figyelnie, hogy elhárítsa a potenciális veszélyeket, az emberi kultúra teljesítményei az elmélyült szemlélődés által váltak lehetségessé.

Az állatmesék nem csupán amiatt válnak alkalmassá gyermekek okítására, mert a korlátozott képességű állatokkal könnyen párhuzamba állítható a gyermeki viselkedés- és gondolkodásmód, hiszen bizonyos állatok értelmi fejlettsége azonos egy néhány éves kisgyermekével, hanem azért is, mert feltárhatók az emberi (gyermeki) viszonyulások a többséghez, a közösséghez. Feltárhatók az egyéni és a közösségi szemléletmód közötti szakadékok, illetve a szakadék áthidalásának módozatai.

Az állatmesék megkívánják, hogy perspektívát cseréljünk az állattal. Ezért is szólnak az állatmesék gyerekekhez és felnőttekhez egyaránt.

A gyermek számára, aki állatmeséken nő föl, nem okoz gondot hátrahagyni az emberközpontúságot, és ebben nem csak a fantáziája segíti. Még nem sajátította el teljesen a közösségi együttélés szabályait, most próbálgatja a viszonyulás módozatait.

Meselexikon   Harmath Artemisz-02
Fotó: fortepan.hu

A mai állatmesék között találunk olyat (Dániel András: A nyúlformájú kutya), amely animalizálja az embert, és antropomorfizálja az állatot. Ugyanakkor ebben a mesében az antropomorf állatszereplő az állati létmódban sem találja meg a közösséget, a többi állat nyitottságát. Ezzel a szerző nem csupán a kamaszok konfúz identitását ábrázolja, hanem egy kortárs társadalmi jelenséget is. Másként látjuk magunkat egy teljesítményelvű világban, mint ahogy az érzékel bennünket. (V. ö. Nagy Gabriella Ágnes: Az állatmese mint médium. Az állat humanizálásától az ember antropomorfizálódott állattá válásáig, in Hermann Zoltán – Lovász Andrea – Mészáros Márton – Pataki Viktor – Vincze Ferenc (szerk.): Medialitás és gyerekirodalom, KRE – L’Harmattan, 2020.)

további Tanári

Elbírja

Gondolatok Szokács Eszter és Nagy Norbert Krónikák című könyvéről, valláspedagógiai szemszögből. Lovas Anett Csilla írása.

Tovább
Nyílik az Ég bolt

Csörgei Andrea esszéje.

 

Tovább
Városi kalandok

Csörgei Andrea írása két idei könyvről, (nagy)városi környezetről, természetről, élményről és tudásról. 

Tovább