Vissza
  • 2021.07.29
  • MeseCentrum

Hogyan lehet meghatározni a gyerekirodalmat?

A gyerekirodalom mibenlétéről újra sokat vitatkozik a tudományos élet. Hiszen a gyerek és a gyerekek által fogyasztott kultúra számos szakma látóterében benne van.

A gyerekirodalom legegyszerűbb meghatározását az olvasásszociológia adja

Eszerint a gyerekirodalom olyan műfaj, amelynek célzott olvasója/hallgatója nem felnőtt. Ha ebből a meghatározásból indulunk ki, akkor a szöveg nem feltétlenül önmagában hordoz gyerekirodalmi jegyeket, hanem az odaértett célközönség alapján különítjük el, olvasói csoport alapján. Már a vásárlóerő sem azonos a célközönséggel, hiszen a kisgyerekeknek még a szüleik, a fizetőképesek vásárolnak.

Mivel a gyerekirodalom a kezdetektől fogva erősen függött a piaci tényezőktől, és mivel nagyobb üzletet jelent, mint a szépirodalom, így a mai napig érzékenyebben reagál a piaci változókra.

Meselexikon   Harmath Artemisz Julius-01

A gyerekirodalom másik meghatározását a pszichológiai-terápiás célrendszer adja, mely szorosan összekapcsolódik a piac felfokozottan pszichológia-központú igényeivel

Ez a szemléletmód a mentálisan, pszichésen egészséges gyerek fogalmából és elképzeléséből indul ki, ezért általában problémákra kínál tematikusan megoldásokat a szülőknek. Ezt szolgálja az olvasói célcsoport minél pontosabb életkori behatárolása [vö. Kucserka Zsófia: Gyerekirodalom: mi az, és kié?, in Hermann Zoltán – Lovász Andrea – Mészáros Márton – Pataki Viktor – Vincze Ferenc (szerk.): Medialitás és gyerekirodalom, KRE – L’Harmattan, 2020, 177–190]. (Erről ITT írtunk korábban)

Meselexikon   Harmath Artemisz Julius-02

Egy harmadik, az irodalomelméleti megközelítés

Ez a szöveg irodalmi jegyeiből indul ki, és történeti szempontokat is figyelembe vehet, vagyis azt, hogyan változott a stílus vagy az olvasásmód az évszázadok során. Ugyanakkor a romantika után az irodalomfelfogás már nem integrálta a lélektani és didaktikus szempontokat.

Ma tehát a gyerekirodalom leginkább három irányzat mentén határolható körül: az olvasóvá nevelés pedagógiai szempontrendszere alapján, a pszichológia terápiás célrendszere alapján, illetve az irodalomtudomány esztétikai/irodalomelméleti/(intézmény)történeti szempontrendszere alapján.

további Tanári

Nyílik az Ég bolt

Csörgei Andrea esszéje.

 

Tovább
Városi kalandok

Csörgei Andrea írása két idei könyvről, (nagy)városi környezetről, természetről, élményről és tudásról. 

Tovább
Petőfi hangja úgy sokféle, hogy folyton ellentmond önmagának

Petőfi-körkérdésünkre Kriston Attila, a budapesti Eötvös Gimnázium tanára válaszolt.

Tovább