Vissza
  • 2021.06.18
  • MeseCentrum

A gyerekközönség hívta életre a tömegmédiumokat?

A Pesti Napló volt az első, mindenki számára elérhető lap, amely gyerekeknek szóló meserovatot indított.

A XIX. században a napilap volt a vezető, egyben az első tömegmédium, amelyet a célközönség szélesítésének igénye hívott életre. Fáy András az 1879-ben induló Magyar Életképek irodalmi divatnapilap hasábjain megjelenő tartalmakkal mindenekelőtt a fiatal olvasókat kívánta megnyerni. Ezt a célcsoportot korábban nem szólította meg semmilyen tömegmédium, ahogyan a fiatal nőolvasókat sem. Ők képezték a már olvasni tudó, de az olvasáshoz mint szabadidős tevékenységhez addig hozzá nem férő réteget. Éppen ezért, a folyamat elindításáért lett a termék alacsonyabb árú és nagyobb példányszámú.

Meselexikon   Harmath Artemisz-02

Az első magyar tömegmédium, amelyik gyerekirodalmi rovatot indított, és ezzel megszólította a gyerekeket és az őket nevelő szülőket, a Pesti Napló volt. A célközönségnek ezzel a kiterjesztésével a rovat a teljes populációt elérte. (V. ö. Hansági Ágnes: Gyerekirodalom és gyermekolvasó a XIX. századi magyar tömegmédiumokban, in Hermann Zoltán – Lovász Andrea – Mészáros Márton – Pataki Viktor – Vincze Ferenc (szerk.): Medialitás és gyerekirodalom, Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó, 2020.)

Meselexikon   Harmath Artemisz-01
Fotó: fortepan.hu

Bár korosztályosan azonos a célcsoport, manapság inkább egy fordított irányú folyamat ösztönzése zajlik a tömegmédiumok kiadói részéről. A fiatal olvasók megtartása, az irodalmi nevelődés (mint szocializáció és akkulturalizáció) játékban tartása cél. A kiadók a gyerekeket és a fiatal felnőtteket célozzák a gyermekirodalmi és ifjúsági irodalmi művekkel és az olvasást ösztönző sokfajta médiummal. Egyrészt (a szüleiken keresztül) ugyanúgy vásárlóerőt képeznek, mint a XIX. században, ugyanakkor az egyéb, főképpen vizuális médiumok (elsősorban a film) versenyében a tendenciákat tekintve alulmaradni látszanak.

Fordítottnak látszik a romantika korabeli folyamat a jelenkorihoz képest az olvasás terei szempontjából is.

Míg a XIX. századi divatlapok az olvasás személyes terére, az önfejlesztő olvasásra szocializálták fiatal és női közönségüket, addig napjaink médiumai felélesztik, illetve megteremtik a kisebb-nagyobb csoportokat elérhető közösségi formákat; mint például az interaktív, jelen idejű mesemondást, a kortárs gyerekirodalomhoz kapcsolódó csapatjátékokat, a vezetett sétákat és a vetélkedőket.

további Tanári

Nyílik az Ég bolt

Csörgei Andrea esszéje.

 

Tovább
Városi kalandok

Csörgei Andrea írása két idei könyvről, (nagy)városi környezetről, természetről, élményről és tudásról. 

Tovább
Petőfi hangja úgy sokféle, hogy folyton ellentmond önmagának

Petőfi-körkérdésünkre Kriston Attila, a budapesti Eötvös Gimnázium tanára válaszolt.

Tovább